PRECONTRACTUELE (REIS)INFORMATIE

Algemene informatie
De combinatie van reisdiensten die u wordt aangeboden, is een pakketreis in de zin van Richtlijn (EU) 2015/2302. Bijgevolg kunt u aanspraak maken op alle EU-rechten die voor pakketreizen gelden. De reisorganisator is ten volle verantwoordelijk voor de goede uitvoering van de volledige pakketreis. Het is derhalve zaak dat u ook de algemene (reis)voorwaarden goed leest. De reisorganisator beschikt ook over de wettelijke verplichte bescherming ingeval zij insolvent wordt.

Meer informatie over basisrechten krachtens Richtlijn (EU) 2015/2302:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=celex%3A32015L2302   

Voor- en naseizoen
1. Wanneer u een reis geboekt heeft in het voor- of naseizoen dient u rekening te houden met een beperkte openstelling van winkels, uitgaansmogelijkheden en een beperkter aanbod van faciliteiten en busverbindingen. Vaak worden uit hygiënische overwegingen buitenzwembaden leeggepompt. Aangeboden animatieprogramma’s zijn veelal alleen in het hoogseizoen van kracht. Afhankelijk van de bezetting van het hotel of weersomstandigheden kunnen faciliteiten deels gesloten zijn of kunnen ondanks openstelling toch worden gesloten. Afhankelijk van de tijd van het jaar kunnen veel strand- en sportfaciliteiten niet aanwezig zijn. Op deze beslissingen van de accommodatieverschaffer heeft de reisorganisator helaas geen invloed. De aan- of afwezigheid van faciliteiten tijdens het voor- en naseizoen wordt niet beschouwd als tekortkoming in de nakoming van de reisovereenkomst. Derhalve kunnen wij hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld.

TIP: controleer altijd bij uw touroperator of voor u belangrijke faciliteiten opengesteld zijn.

Bouwactiviteiten
2. Doordat Turkije een populair vakantieland is, kan het voorkomen dat er bouwwerkzaamheden plaatsvinden, zoals het aanleggen van nieuwe wegen en het bouwen van nieuwe accommodaties. De reisorganisator heeft hier geen enkele invloed op. Voor eventuele ongemakken aanvaardt de touroperator geen enkele aansprakelijkheid.

Water en elektra
3. In Turkije kunnen storingen in de water- en elektriciteitsvoorzieningen optreden die soms leiden tot tijdelijke afsluiting. De oorzaak hiervan ligt veelal bij de autoriteiten. Voor eventuele kosten en ongemakken hieruit voortvloeiend is de touroperator niet aansprakelijk. De stroomspanning in Turkije is 220 Volt. Het kraanwater in Turkije is niet geschikt om te drinken, daar het gechloreerd is. De touroperator raadt aan om flessen water te kopen. Het zwembadwater kan zout zijn.

Tijdsverschil
4. In Turkije is het een uur later dan in Nederland.

Telefoneren
5. Vanuit Turkije naar Nederland draait u 00 31, dan het netnummer (zonder de voorafgaande 0) en vervolgens het abonneenummer. Bellen vanuit accommodaties is makkelijk, maar ook veel duurder. U kunt gebruik maken van de telefooncellen die op veel plaatsen langs de weg te vinden zijn. Als u met uw mobiele telefoon naar Nederland belt dient u er rekening mee te houden dat u uw telefoon bij een aantal providers moet activeren, zodat u deze in het buitenland kunt gebruiken. Als u in Turkije gebeld wordt, betaalt de ontvanger mee aan de kosten. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met uw provider.

De accommodatie 6.
De touroperator publiceert in haar reisbeschrijvingen een zo groot mogelijke objectieve weergave van de informatie. Voorts wordt de hotelcategorie vermeld zoals deze aldaar is vastgesteld door het Turkse Ministerie van Toerisme. U moet de classificatie echter niet met de West-Europese normen vergelijken. Een Turks 4-sterren hotel heeft niet altijd dezelfde kwaliteit en hoge standaard als een Nederlands 4-sterren hotel.

Kamertypes en indeling
7. In de meeste hotels zijn diverse kamertypes mogelijk:
• 1 persoonskamer 
Wanneer u kiest voor verblijf in een eenpersoonskamer dient u er rekening mee te houden dat deze vaak minder faciliteiten biedt en minder gunstig gelegen is dan de tweepersoonskamers in dezelfde accommodatie. Dit is geen algemene regel, maar wel een vrij vaak voorkomend verschijnsel. 
• 2-persoonskamer met extra bed (standaardkamer)
Indien u met drie personen een hotelkamer boekt, wordt u vaak in een 2-persoonskamer ondergebracht, waar een extra bed wordt bijgeplaatst. Dit betekent dat de ruimte beperkt kan zijn. Het extra bed hoeft niet van dezelfde kwaliteit te zijn als de twee standaard bedden. Deze kunnen ook slaapbanken of uitklapbare fauteuils zijn.
• 2-persoonskamer met 2 extra bedden (standaardkamer)
Indien u met 4 personen een hotelkamer boekt, wordt u vaak in een 2-persoonskamer ondergebracht, waar 2 extra bedden wordt bijgeplaatst. Dit betekent dat de ruimte beperkt kan zijn. De extra bedden hoeven niet van dezelfde kwaliteit te zijn als de twee standaard bedden. Deze kunnen ook slaapbanken of uitklapbare fauteuils zijn. 
• Familiekamers 
Familiekamers zijn meestal ruime kamers waar meerdere personen kunnen verblijven. In een aantal accommodaties bestaan de familiekamers uit een connection room (twee 2-persoonskamers met een tussendeur), een kamer met een woon- en slaapgedeelte, of een grote ruimte. In het woongedeelte staan vaak slaapbanken.
• Appartementen
Appartementen bestaan veelal uit een woon- en een slaapkamer. In de slaapkamer staan vaak standaardbedden en in de woonkamer staan slaapbanken. De inrichting en de inhoud van de keuken van uw appartement kan anders zijn dan u in Nederland gewend bent. De meeste keukens beschikken over een of twee kookplaten. Keukengerei is veelal beperkt, er is bijvoorbeeld geen kaasschaaf en koffiezetapparaat aanwezig. Uitgebreide maaltijden kunnen derhalve niet worden bereid. In sommige appartementen vindt u ook geen televisie. 
• Voordeelkamers
Deze kamers/appartementen zijn over het algemeen gelijk aan de overige kamers/appartementen, echter de ligging, inrichting en grootte kan afwijken. Tevens kunnen de kamers zonder balkon/terras of gelegen zijn in het annex gebouw. LET OP: er is een beperkte voorraad van deze kamers beschikbaar. Boek dus op tijd om gebruik te maken te kunnen maken van de aantrekkelijke prijzen.

All Inclusive concept
8. Steeds meer accommodaties spelen in op de wensen van de vakantieganger en gaan over op de zogenaamde “All Inclusive” concept. De inhoud van een dergelijk concept kan per accommodatie verschillen. Zo is de verzorging in een 3-sterren accommodatie een stuk eenvoudiger dan in een 4- of 5-sterren accommodatie. Bij de meeste hotels wordt het All Inclusive concept vermeld. Deze concepten zijn altijd onder nadrukkelijk voorbehoud van tussentijdse wijzigingen. Hier kunnen dan ook geen rechten aan ontleend worden. Het is niet ongebruikelijk dat bepaalde gerechten (b.v. ijs, of Turkse koffie), dranken (b.v. jus d’orange, andere verse vruchtensappen) en faciliteiten (b.v. sauna, massage, discotheek, tennis, jacuzzi, watersporten, Turks bad e.d.) niet in het concept vallen. In diverse hotels kan het voorkomen dat u geen flesjes water mag vullen. Tevens kan het voorkomen dat hotels geen originele Coca Cola of Fanta serveren. Het is niet toegestaan om etenswaren en drank van buitenaf het hotel mee in te nemen: dit is een internationale regel die overigens ook gewoon in Nederland geldt. In sommige gevallen is het hotel gerechtigd kosten hiervoor aan de reiziger in rekening te brengen als ware de etenswaren en drank in het hotel aangeschaft. Indien er weinig gasten in het hotel aanwezig zijn, met name in het voor- en naseizoen, kan het voorkomen dat er een menu geserveerd wordt in plaats van de gebruikelijke buffetmaaltijden. U dient er rekening mee te houden dat de keuken in de meeste landen niet zo goed op de verschillende diëten is ingesteld als we in Nederland gewend zijn. De hotelier kan u voor het bereiden van een speciale maaltijd om een vergoeding vragen. In geval van een late aankomst of een vroeg vertrek van het vliegtuig kan in geval van halfpension of All Inclusive een of meerdere maaltijden van de eerste of laatste dag komen te vervallen. Er wordt hierover echter geen restitutie verleend. In steeds meer accommodaties vindt u ook à la carte restaurants. Bij een aantal All Inclusive hotels is het dineren in de à la carte restaurants tegen betaling. U dient hiervoor een reservering te maken, hier kunnen kosten aan verbonden zijn. Naast de gewone All Inclusive formule is er Ultra All Inclusive of New Wave All Inclusive. Deze concepten bieden meer dan de gewone All Inclusive arrangementen. De exacte inhoud van de All Inclusive verzorging ontvangt u bij aankomst in uw accommodatie. Alle vermelde All Inclusive faciliteiten eindigen om 12.00 uur op de dag van vertrek.

De 12-uur regeling
9. Het is internationaal vastgesteld, dat men de hotelkamers of het appartement op de vertrekhal tussen 10.00 en 12.00 uur moet verlaten. Tevens kan het bij enkele accommodaties voorkomen, dat u op de dag van aankomst niet vóór 16.00 uur in uw kamer of appartement terecht kunt. Het juiste tijdstip zal u door onze reisleiding of agent ter plaatse worden medegedeeld. Bij All Inclusive arrangementen eindigen alle faciliteiten om 12.00 uur op de dag van vertrek naar Nederland. Bij late aankomst van het vliegtuig zal in het hotel de verzorging op basis van halfpension, volpension of All Inclusive het diner van de eerste dag komen te vervallen. Hetzelfde kan gebeuren op de laatste dag bij een (zeer) vroeg vertrek. In het eerste geval kunt u de hotelier verzoeken of e.e.a. in de vorm van een extra lunch kan worden gecompenseerd (uiteraard alleen in geval van halfpension). Bij een vroege terugvlucht kan een dag van tevoren een ontbijtpakketje worden aangevraagd. In beide gevallen is de hotelier hiertoe niet verplicht.

Klachten over maaltijden
10. Over smaak valt niet te twisten: klachten over maaltijden in uw accommodatie worden daarom niet in behandeling genomen. U dient er rekening mee te houden dat het eten in Turkije op een andere manier wordt bereid dan in Nederland. Zo wordt er bijvoorbeeld veel olijfolie gebruikt, waardoor u last kunt krijgen van maagklachten. Tevens valt de kwaliteit van het eten samen met de classificatie van het hotel. In een drie sterren hotel is het eten over het algemeen eenvoudiger en is er minder variatie dan in een vijf sterren hotel.

Schoonmaak
11. Uw hotelkamer wordt over het algemeen dagelijks schoongemaakt. Dit verschilt echter per accommodatie. Uw appartement of bungalow wordt over het algemeen een keer per week schoongemaakt. De handdoeken en het beddengoed worden meestal tweemaal per week verschoond. Ook dit verschilt per accommodatie. Als u niet tevreden bent over de schoonmaak, dient u zich te wenden tot de accommodatiehouder, de reisleiding of het schoonmaakpersoneel.

Airconditioning / verwarming
12. Sommige hotels en appartementen beschikken over een centraal airconditioningsysteem. Dit betekent dat de directie van de desbetreffende accommodatie beslist over de uren dat de airconditioning werkt. Ook in Turkije slaat men steeds meer acht op milieuvraagstukken en daarmee ook energiebewust. U kunt dus niet (altijd) op de tijden dat u dat wenst de airconditioning aanzetten. Men houdt hierbij rekening met de temperatuur en de hoge energiekosten. Vaak heeft de directie een ander idee dan de gasten, wanneer het te warm is. De effectiviteit van de systemen verschillen nogal en blijken ook zeer gevoelig te zijn. Zeker in de middenklasse accommodaties dient men niet al te hoge verwachtingen te hebben. Indien bij de accommodaties in het programma airconditioning staat vermeld, betekent dit in het algemeen dat de airconditioning zich in de slaapkamer(s) bevindt, tenzij anders vermeld staat. De reisorganisator heeft hier geen enkele invloed op. De prijs van de airconditioning van diverse accommodaties is niet bij de reissom inbegrepen, tenzij anders staat vermeld. Deze is desgewenst ter plaatse te boeken.

Geen visum meer nodig voor Turkije
13. Toeristen met de Nederlandse of Belgische nationaliteit die op vakantie gaan naar Turkije hebben vanaf 2 maart 2020 geen visum meer nodig. Dit is van toepassing als men maximaal negentig dagen per half jaar in het land willen verblijven.

Vaccinatie
14. Voor Turkije zijn inentingen niet verplicht, maar bepaalde vaccinaties worden geadviseerd. Voor actuele informatie kunt u terecht bij uw huisarts of bij de plaatselijke GGD. De reisorganisator is niet aansprakelijk voor tussentijdse wijzigingen in de gezondheidsvoorschriften. De reiziger dient daarom zelf actuele informatie in te winnen en tevens tijdig voor vertrek na te gaan of de eerder verkregen informatie in de tussentijd niet is gewijzigd.

Uiterste meldtijd op de luchthaven
15. De uiterste meldtijd op alle luchthavens in Nederland en Turkije is drie uur voor vertrek. De luchtvaartmaatschappij kan de meldtijd op elk moment, zonder opgaaf van reden, wijzigen. Iedere reiziger dient zich uiterlijk 24 uur vóór het aangegeven tijdstip van vertrek van de terugreis bij de reisleiding of de plaatselijke agent van de reisorganisator te vergewissen van het exacte tijdstip van vertrek.

Vlucht/vertragingen
16. De vluchtduur naar Turkije is ca 3 ½ uur. De vluchttijden staan vermeld op uw vliegticket. Echter tot en met de dag van vertrek kunnen wijzigingen in vluchttijden, vliegroute (aanvlieg- en vertrekhaven, eventuele tussenlandingen), luchtvaartmaatschappij, vertrek- en terugreisdatum en type vliegtuig plaatsvinden. Deze wijzigingen worden opgelegd door de chartermaatschappijen en kan de touroperator niet worden aangerekend.
17. Vliegvertragingen: zolang de overheid in de Europese Unie nog geen optimaal gebruik van het luchtruim toestaat en geen geïntegreerd systeem van verkeersbegeleiding heeft ingevoerd, zullen vertragingen blijven voorkomen, waarvoor de touroperator geen enkele aansprakelijkheid kan aanvaarden.

Vluchtschema
18. De vluchten naar Turkije worden uitgevoerd door zowel gerenommeerde Nederlandse als Turkse chartermaatschappijen. Dit betekent onder andere dat de vluchttijden tot op het laatste moment kunnen wijzigen. (lees: sub 16 en 17)
19. Chartervluchten zijn over het algemeen rechtstreekse vluchten naar en van de luchthaven van bestemming. In enkele gevallen kan hiervan worden afgeweken zoals bijvoorbeeld bij combinatievluchten. Zoals gebruikelijk bij vakantievluchten kunnen de vluchttijden wijzigen. De exacte vluchttijden staan op de e-tickets. Indien u kiest voor een Turkse luchtvaartmaatschappij kan het voorkomen, dat het vluchtschema ongunstig is. De vluchten beginnen voornamelijk vanuit Turkije naar Nederland, waarna aansluitend de vlucht teruggaat naar Turkije. Het meest ongunstige scenario kan zijn: op de heenreis ’s avonds laat vertrek vanuit Nederland en op de terugreis ’s morgens vroeg vanuit Turkije. In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat er naar een andere luchthaven wordt terug gevlogen dan vanwaar de heenvlucht is vertrokken. Het is ook mogelijk dat de terugvluchttijd tijdens het verblijf nog wordt gewijzigd. Het is dan ook van enorm belang dat de informatie over de terugvlucht in de accommodaties een dag voor vertrek door de reiziger zelf wordt geraadpleegd (lees : artikel 18 algemene voorwaarden en sub 21 van deze reisinformatie). 

Campingvluchten/Vliegtickets via website www.turkije.nl
20. Campingvluchten zijn arrangementen met uitsluitend heen- en terugvlucht, zonder accommodatie en transfer ter plaatse. *Let op: voor campingvluchten (alleen vliegtickets) gelden afwijkende (non-refundable) annuleringskosten. Veelal zijn dan de voorwaarden van de desbetreffende airline van toepassing. Indien u een pakketreis boekt bestaande uit een vlucht met afwijkende voorwaarden moet bij een eventuele annulering het bedrag voor de vlucht volledig worden betaald. Indien u enkel een campingvlucht (vliegtickets) boekt per vakantievlucht dient u tevens de terugreis uiterlijk 48 tot 24 uur vóór de terugreisdatum te herbevestigen. Indien u uw vlucht niet herbevestigd, komen alle daaruit voortvloeiende gevolgen en kosten voor uw rekening. 

Herbevestigen van vluchten
21. De touroperator raadt u aan om voor uw vertrek naar uw vakantiebestemming uw vluchttijden via allerhande informatiebronnen te controleren. Voor vertrektijden op de diverse luchthavens kunt u een van de volgende nummers bellen of sites raadplegen:
Amsterdam Schiphol Airport : 0900-0141
Eindhoven Airport : 040 251 61 42
Maastricht Aachen airport : 043 358 98 98
Rotterdam Airport : 010 446 34 54
Alle actuele gegevens van de Nederlandse luchthavens vindt u ook op teletekst:
Schiphol NOS tekst : pagina 757 t/m 760 en pagina 762 t/m 763
Schiphol Regionale luchthavens NOS tekst : pagina 768/769
Zie ook op internet: www.schiphol.nlwww.eindhovenairport.nlwww.rotterdam-airport.nlwww.maa.nl

De touroperator neemt vanzelfsprekend geen verantwoordelijkheid voor juistheid van de verstrekt informatie.

22. Indien u een accommodatie met transfers heeft geboekt, verneemt u een dag voor vertrek naar Nederland van de reisleiding hoe laat u bij uw accommodatie wordt opgehaald voor de transfer terug naar de luchthaven. Deze kunt u controleren op het mededelingenbord van de touroperator of bij de receptie. Indien u geen tijden heeft doorgekregen, dient u nadrukkelijk zelf een dag voor vertrek uw terugvlucht te herbevestigen bij het desbetreffende kantoor in de badplaats. Indien u een campingvlucht (alleen een vlucht, zonder accommodatie) heeft geboekt, dan dient u zelf uw terugreis uiterlijk een dag voor vertrek te herbevestigen bij het desbetreffende kantoor in uw badplaats.

Reisduur
23. De reisduur staat altijd vermeld in hele dagen, waarbij (ongeacht de tijd van vertrek of aankomst) de eerste en laatste dag zijn inbegrepen. Derhalve hoort een ongunstig reisschema tot de mogelijkheden, b.v. bij een 8-daagse reis een avondvlucht heen en een ochtendvlucht terug. Een dergelijke reis wordt desalniettemin beschouwd als een 8-daagse reis. De reisorganisator kan niet garanderen dat de eerste en/of de laatste reisdag volledig in het land van bestemming wordt genoten. Dit vormt geen aanleiding voor restitutie van een (gedeelte van) de reissom.

Gemiste vlucht en geen geldige reisdocumenten en/of visum
24. De touroperator kan geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor die passagiers, die hun vlucht hebben gemist wegens te late aankomst op de luchthaven, geen geldig(e) reisdocument(en) bezitten of niet beschikken over een geldig visum. Alle hieruit voortvloeiende kosten zijn voor de eigen rekening en geven u geen recht op restitutie.

Rookvrije vluchten
25. Alle vluchten naar Turkije worden rookvrij uitgevoerd.

Transfers
26. Indien u een transfer (het vervoer vanaf de luchthaven in het land van bestemming naar de accommodatie en/of van accommodatie naar de luchthaven) heeft geboekt, staat deze op uw factuur/bevestiging vermeld. U wordt dan op de luchthaven in Turkije opgevangen door de Nederlands- of Engelstalige reisleiding. Deze herkent u aan de hand van het bord met de naam van de touroperator waar de reis is ondergebracht. Uw hotelvoucher is dan tevens uw transfervoucher.
27. Het transfer betreft georganiseerd vervoer hetgeen impliceert dat meerdere reizigers op bestemming moeten worden afgeleverd hetwelk de transfertijd (aanzienlijk) kan verlengen. De gemiddelde transfertijd bedraagt circa 2 uur, doch hier kunnen geen rechten aan worden ontleend. Klachten omtrent de duur van de transfertijd worden derhalve niet behandeld noch worden dergelijke klachten beschouwd als een tekortkoming in de nakoming van de reisovereenkomst.

Bagage
28. De bagagevrijdom verschilt per luchtvaart-maatschappij en kunt u vinden onder bagageregeling. Bij vrijwel alle luchtvaart-maatschappijen dient u te betalen voor ruimbagage. Voor baby’s t/m 1 jaar geldt hoe dan ook geen bagagevrijdom. Indien de eventuele bagagevrijdom is overschreden, worden er voor de overbagage kosten in rekening gebracht. Deze kosten kunt u bij de incheckbalie opvragen en betalen. De reisorganisator kan u verder informeren over het meenemen van afwijkende bagage zoals fietsen, huisdieren en golftassen. Sinds 6 november 2006 gelden voor alle vliegtuigpassagiers binnen de Europese Unie nieuwe regels voor wat mee mag in de handbagage. Vloeistoffen, gels en spuitbussen in de handbagage mogen alleen in kleine hoeveelheden (max. 100 ml per stuk) én op de juiste manier verpakt worden meegenomen. Dit geldt voor alle passagiers die vertrekken van, of overstappen op, een vliegveld binnen de Europese Unie. Voor meer informatie: www.schiphol.nl.

Bagage en eigendommen: aansprakelijkheid tijdens de vakantie
29. De reisorganisator is niet verantwoordelijk voor persoonlijke bagage welke meegebracht wordt vanuit het vakantieland. Controleer laden, kasten en (huur)kluis goed voor vertrek zodat waardevolle eigendommen niet onverhoopt achterblijven op de vakantiebestemming. Mocht het desondanks toch voorkomen dat er iets van waarde in het hotel is achtergebleven dient de reiziger zelf contact op te nemen met de desbetreffende accommodatie. Indien mogelijk zal de achtergebleven bagage naar Nederland worden verstuurd. Eventuele (verzend)kosten zijn voor rekening van de reiziger. Ook tijdens transfers en excursies draagt de reiziger zijn/haar eigen verantwoordelijkheid over de bagage. De reiziger wordt daarom geacht zelf goed op te letten of de bagage wordt ingeladen in de juiste bus. Voor vermissing of verlies van bagage kan de touroperator noch de reisagent ter plaatse verantwoordelijk worden gesteld.

Niet aangekomen of beschadigde bagage
30. Indien na aankomst op de luchthaven blijkt, dat uw bagage onverhoopt niet is aangekomen of is beschadigd, wendt u zich dan direct tot de dienstdoende medewerker van de betreffende luchtvaartmaatschappij. Er wordt een vermissingrapport (PIR = Passenger Irregularity Report) opgemaakt, waarvan u een kopie ontvangt. Zodra uw bagage is gevonden, krijgt u hiervan bericht en dient u de koffers persoonlijk op te halen op de luchthaven. Vergeet uw PIR rapport en paspoort niet mee te nemen, daar veelal wordt gevraagd naar legitimatie. Het opsporen van vermiste bagage geschiedt via een internationaal opsporingssysteem, waarvan alle luchtvaartmaatschappijen gebruik maken. Het kan dus voorkomen, dat het traceren van uw bagage enige tijd in beslag neemt. Vermissing van bagage valt onder overmacht hetwelk de reisorganisator niet kan worden aangerekend. Bagage sticker 31. Bij uw reisbescheiden zijn naast de kofferlabels ook kofferstickers bijgevoegd. Plak deze sticker op uw koffer! Op deze wijze bent u herkenbaar voor de reisleiding in Turkije. Deze sticker laat geen vuil achter en is na uw terugkomst in Nederland makkelijk te verwijderen.

Reisleiding en begeleiding ingeval van problemen en/of onvolkomenheden ter plaatse
32. Op uw bestemming is Nederlands- en/of Engelstalige begeleiding aanwezig om u zo goed mogelijk van dienst te zijn. Bij hen kunt u terecht voor onder andere algemene informatie over de vakantiebestemming of excursies. Mochten er zich onverhoopt problemen voordoen, dan dient u dit zo spoedig mogelijk bij de betrokken dienstverlener en uw reisleiding te melden, zodat deze een passende oplossing kan treffen. Zij staan ten dienste van touroperator en zijn daar om uw eventuele klachten te verhelpen. Indien de tekortkoming niet wordt opgelost en afbreuk doet aan de kwaliteit van de reis, moet deze onverwijld worden gemeld bij de reisleiding of de lokale agent. Is deze niet aanwezig of bereikbaar, dan dient de reiziger onverwijld contact op te nemen met de reisorganisator op de door deze voorgeschreven wijze. Mobiele telefoonkosten worden onder geen enkele voorwaarden vergoed. De overige lokale telefoonkosten naar ons lokale agentschap worden door de reisorganisator vergoed, tenzij blijkt, dat deze redelijkerwijs niet hadden behoeven te worden gemaakt. De reisleiding zal u zo goed mogelijk ter plaatse behulpzaam zijn. Houdt u er echter rekening mee dat onze reisleiding de zorg heeft over vele gasten, zodat hij/zij u niet kan begeleiden bij bijvoorbeeld het doen van aangifte bij de plaatselijke politie, een (tand)arts bezoek of een ziekenhuisopname. In geval van een ziekenhuisopname dient u zo spoedig mogelijk contact op te nemen met uw reisverzekering. Als de tekortkoming ook dan nog niet tot tevredenheid is opgelost en aanleiding geeft tot een klacht, bent u verplicht deze zo spoedig mogelijk schriftelijk te melden bij de reisleiding middels een klachtenrapport. Zonder een klachtenrapport is het onmogelijk achteraf te reclameren.

Excursies
33. In Turkije zijn verschillende mogelijkheden voor leuke excursies. Deze excursies dienen ter plaatse te worden geboekt. Onze reisleiding zal u daar graag over informeren, maar heeft uitsluitend een bemiddelde rol. De organisatie en uitvoering hiervan vallen onder de verantwoording van een lokale excursieonderneming. Deze excursies dienen ter plaatse te worden geboekt. De touroperator kan daarvoor niet aansprakelijk worden gesteld voor de uitvoering van deze excursies. Deelname geschiedt altijd op eigen risico van de deelnemer. De touroperator is nimmer aansprakelijk voor enig schade of letsel als gevolg van of door deelname aan excursies of activiteiten. Klachten omtrent excursies worden dan ook door de touroperator in Nederland niet in behandeling genomen en dienen ter plaatse opgelost te worden.

Vestigingsadres en contactgegevens TURKIJE.nl
Burgemeester Elsenlaan 325 
2282 MZ Rijswijk (i.v.m. COVID-19 geen bezoek mogelijk)

Telefoonnummer: 070 388 77 88 

Openingstijden
ma - vr 09:30 - 16:00 uur
za - zo Gesloten
feestdagen Gesloten


ALGEMENE REISVOORWAARDEN

Artikel 1. Inleidende bepalingen

1. In deze reisvoorwaarden wordt verstaan onder: 
Reisorganisator: degene die, in de uitoefening van zijn bedrijf, op eigen naam aan het publiek of aan een groep personen van te voren georganiseerde reizen aanbiedt. 
Reiziger:
a. de wederpartij van de reisorganisator, of 
b. degene te wiens behoeve de reis is bedongen en die dat beding heeft aanvaard, of 
c. degene aan wie overeenkomstig artikel 11 van deze voorwaarden de rechtsverhouding tot de reisorganisator is overgedragen. 
Reisovereenkomst: de overeenkomst waarbij een reisorganisator zich jegens zijn wederpartij verbindt tot het verschaffen van een door hem aangeboden van te voren georganiseerde reis die een overnachting of een periode van meer dan 24 uren omvat 3 alsmede tenminste twee van de volgende diensten: 
a. vervoer; 
b. verblijf; 
c. een andere, niet met vervoer of verblijf verband houdende toeristische dienst, die een significant deel van de reis uitmaakt. 
Eigenvervoer reizen: reizen waarbij de reiziger alleen vakantieaccommodatie reserveert en het vervoer zelf organiseert. 
Boekingskantoor: het bedrijf dat tussen de reiziger en de reisorganisator bemiddelt bij het sluiten van de reisovereenkomst. 
Werkdagen: de dagen maandag tot en met zaterdag, uitgezonderd wettelijk erkende feestdagen. 
Kantooruren: maandag tot en met vrijdag van 10.00 - 17.00 uur, uitgezonderd wettelijk erkende feestdagen. 
2. Deze reisvoorwaarden zijn van toepassing op alle reisovereenkomsten. De reisorganisator kan bedingen dat deze reisvoorwaarden ook van toepassing zijn op overeenkomsten met betrekking tot andere reizen, waaronder eigenvervoer reizen en pendelreizen per bus, mits dit in de publicatie wordt vermeld. 
3. Onder de aanduiding “Europa en de Middellandse Zeelanden” wordt verstaan: het Europese continent, inclusief Spaanse (Canarische) eilanden en Portugese (Madeira, Azoren) eilanden, resp. alle landen in Azië en Afrika grenzend aan de Middellandse Zee.

Artikel 2. Informatie van de reisorganisator
1. Uiterlijk bij de totstandkoming van de overeenkomst zal door of namens de reisorganisator algemene op de Nederlandse nationaliteit afgestemde informatie betreffende paspoorten, visa en eventuele formaliteiten op gezondheidsgebied aan de reiziger worden verstrekt. De reiziger is zelf verantwoordelijk om bij de betrokken autoriteiten de nodige aanvullende informatie in te winnen en tevens tijdig voor vertrek na te gaan of de eerder verkregen informatie intussen niet is gewijzigd.
2. Door of namens de reisorganisator zal de reiziger informatie worden verstrekt over de mogelijkheid tot het afsluiten van een annuleringsverzekering en een reisverzekering. De reisorganisator mag aan het sluiten van een reisovereenkomst de voorwaarde verbinden dat de reiziger een reisverzekering sluit en kan tevens bewijs van zo’n verzekering verlangen. De reisorganisator vermeldt een dergelijke voorwaarde duidelijk in de aanbieding. 
3. De reisorganisator draagt geen verantwoordelijkheid voor algemene informatie in foto’s, folders, advertenties, websites en andere informatiedragers, als die door derden zijn opgesteld of uitgegeven. 
4. Bij vliegvervoer wordt de identiteit van de uitvoerende luchtvaartmaatschappij zodra deze bij de reisorganisator bekend is aan de reiziger bekendgemaakt, zo mogelijk bij boeking en uiterlijk bij het verstrekken van de reisbescheiden.

Artikel 3. Informatie door de reiziger
1. De reiziger verstrekt het boekingskantoor of de reisorganisator uiterlijk bij het sluiten van de overeenkomst alle gegevens omtrent hemzelf en de door hem aangemelde reizigers die van belang kunnen zijn voor het sluiten of de uitvoering van de overeenkomst. Daartoe behoren indien beschikbaar zijn mobiele telefoonnummers en e-mailadressen.
2. De reiziger dient informatie te verstrekken met betrekking tot de lichamelijke en geestelijke toestand van de reiziger(s) (waaronder het gebruik van alcohol, drugs of medicijnen) als die lichamelijke en/of geestelijke toestand kan leiden tot ongemak, gevaar of risico’s voor de reiziger dan wel andere reizigers (passagiers en/of bemanning) of bezittingen van derden. De reiziger is zich ervan bewust dat de vervoerder (bijvoorbeeld de gezagvoerder van een vliegtuig) hem het recht op verder vervoer kan ontzeggen als de informatie niet correct blijkt of niet wordt verstrekt. Informatie moet ook worden verstrekt met betrekking tot een beperkte mobiliteit, alsmede bij de noodzaak tot het begeleiden van minderjarige en mindervalide reizigers, zwangere vrouwen, zieken en andere medereizigers. Het is de reiziger bekend dat de vervoerder zich het recht voorbehoudt om ten aanzien van bepaalde medische condities een medische verklaring te verlangen en bij ontbreken van die verklaring de reiziger het recht op (verder) vervoer te ontzeggen. 
3. Tevens vermeldt de reiziger bijzonderheden die van belang kunnen zijn voor de goede uitvoering van de reis door de reisorganisator omtrent de hoedanigheid of de samenstelling van de door hem aangemelde groep reizigers. 
4. Indien de reiziger in zijn informatieplicht tekortschiet en dit tot gevolg heeft dat deze reiziger(s) door de reisorganisator van (verdere) deelname aan de reis overeenkomstig het bepaalde in artikel 18 lid 2 wordt (worden) uitgesloten, worden de in dat artikel bedoelde kosten aan hem in rekening gebracht.

Artikel 4. Essenties
1. Op medische gronden kunnen afwijkingen van of toevoegingen aan de door de reisorganisator aangeboden reis worden verlangd (medische essenties). De reisorganisator zal een reële inspanning leveren teneinde hieraan gevolg te geven, tenzij dat in alle redelijkheid niet van hem kan worden gevergd. Medische essenties behoeven de nadrukkelijke schriftelijke instemming van de reisorganisator. 
2. De reisorganisator heeft in geval van een medische essentie het recht per boeking een redelijk bedrag in rekening te brengen voor aan de afwijking of toevoeging verbonden organisatiekosten, communicatiekosten en eventuele, door de bij de uitvoering van de reis betrokken dienstverleners in rekening gebrachte extra kosten. Eventuele kosten inzake medische essenties kunnen slechts in rekening worden gebracht indien de reiziger en de reisorganisator dit overeenkomen. 
3. Een essentieverzoek op andere dan medische gronden (andere essenties) neemt de reisorganisator alleen in behandeling, als dit een redelijke kans van slagen heeft. In dat geval heeft hij het recht om hiervoor een redelijk bedrag in rekening te brengen, te weten de aan het verzoek verbonden organisatiekosten, communicatiekosten en eventuele, door de bij de uitvoering van de reis betrokken dienstverleners in rekening gebrachte extra kosten. Ook deze verzoeken behoeven de uitdrukkelijke schriftelijke instemming van de reisorganisator. 
4. De hoogte van de in dit artikel genoemde vergoedingen worden in de aanbieding van de reisorganisator vermeld.

Artikel 5. Totstandkoming en inhoud overeenkomst
1. Aanbod en aanvaarding 
a. De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding door de reiziger van het aanbod van de reisorganisator inclusief de toepasselijke voorwaarden. De aanvaarding kan hetzij rechtstreeks, hetzij via bemiddeling van een boekingskantoor plaatsvinden. Na totstandkoming van de overeenkomst ontvangt de reiziger schriftelijk of langs elektronische weg zo spoedig mogelijk een bevestiging hiervan, eventueel in de vorm van een factuur. 
b. Bij boeking via internet richt de reisorganisator het boekingsproces zodanig in dat de reiziger vóór de aanvaarding erop gewezen wordt dat hij een overeenkomst aangaat en welke voorwaarden daarop van toepassing zijn. Door de bevestiging van de boeking door de reisorganisator is de reiziger aan deze overeenkomst gebonden. 
2. Herroeping aanbod 
Het aanbod van de reisorganisator is vrijblijvend. Hij kan zo nodig het aanbod, ook nog na jouw aanvaarding van het aanbod en eventuele bevestiging daarvan door hem, herroepen. De organisator moet de herroeping zo spoedig mogelijk doen, maar in ieder geval binnen 48 uur na de dag van aanvaarding onder opgaaf van redenen. Als je het aanbod in het weekend aanvaardt, vangt de termijn voor herroeping door de organisator aan op zondagavond middernacht, tenzij deze gevolgd wordt door een algemeen erkende feestdag in welk geval de termijn aanvangt om middernacht van de laatste feestdag. Hoewel deze situatie slechts in uitzonderlijke gevallen gebeurt, kan dit voorkomen. Bijv. wanneer er abusievelijk een verkeerde prijs is getoond.
3. Kennelijke fouten 
Kennelijke fouten en kennelijke vergissingen binden de reisorganisator niet. Dergelijke fouten en vergissingen zijn fouten en vergissingen die – vanuit het perspectief van de gemiddelde reiziger – op het eerste gezicht als zodanig kenbaar zijn of zouden moeten zijn.
4. Opzegging reisorganisator wegens te geringe deelname 
De reisorganisator heeft het recht de overeenkomst met onmiddellijke ingang op te zeggen, indien het aantal aanmeldingen kleiner is dan het vereiste minimum aantal. Hij vermeldt de opzegtermijn en het vereiste minimum aantal aanmeldingen duidelijk in de aanbieding. De opzegging dient binnen de in de aanbieding genoemde termijn en schriftelijk te geschieden. De artikelen 13 en 15 zijn niet van toepassing. 
5. Aanmelder 
a. Degene die namens of ten behoeve van een ander een overeenkomst aangaat (de aanmelder), is hoofdelijk aansprakelijk voor alle verplichtingen die uit de overeenkomst voortvloeien. 
b. Alle verkeer (ook het betalingsverkeer) tussen de reiziger(s) enerzijds en de reisorganisatie en/of het boekingskantoor anderzijds verloopt uitsluitend via de aanmelder. 
c. De (andere) reiziger(s) is (zijn) voor zijn (hun) eigen aandeel in de overeenkomst aansprakelijk. 
6. Gegevens en voorbehouden in publicatie 
a. Indien de overeengekomen reis is opgenomen in een publicatie van de reisorganisator maken de hierin opgenomen gegevens mede deel uit van de overeenkomst. 
b. Indien de reisorganisator algemene voorbehouden in het algemene gedeelte van het programma heeft opgenomen en deze in strijd zijn met de reisvoorwaarden, gelden de voor de reiziger meest gunstige bepalingen.
7. Vertrek- en aankomsttijden 
Voor vervoersonderdelen van de reis zullen vertrek- en aankomsttijden worden vermeld in de reisbescheiden. Deze tijden zijn definitief. De reisorganisator kan hier alleen binnen redelijke grenzen en alleen indien handhaving van deze tijden redelijkerwijs niet van hem kan worden gevergd van afwijken. In dat geval zijn de artikelen 14 en 15 niet van toepassing. 
8. Afwijkingen van percentages in artikel 6 en 12 
De reisorganisator kan van de in de artikelen 6 en 12 genoemde percentages afwijken, doch alleen indien de afwijkende percentages vooraf bekend zijn gemaakt in de publicatie en/of aanbieding en de positie van de reiziger versterken. Dit laat onverlet de toegestane afwijkingen als bedoeld in art. 6 lid 1 en art. 12 lid 2.

Artikel 6. Betaling, rente en incassokosten
1. Betaling
a. Bij de totstandkoming van de overeenkomst dient een aanbetaling van 35% van de totale overeengekomen reissom te worden voldaan.
b. In geval van hotel only bedraagt de aanbetaling 100% van de reissom. 
c. In geval van Halal Hotels bedraagt de aanbetaling 100% van uw verblijfskosten. 
2. Het restant van de reissom moet uiterlijk zes weken voor de vertrekdag in het bezit zijn van het boekingskantoor. De reiziger is in verzuim als niet tijdig is betaald. Als de reiziger niet tijdig heeft betaald, zendt de reisorganisator de reiziger een kosteloze betalingsherinnering, waarin de reiziger een termijn van veertien kalenderdagen wordt gesteld om de betaling alsnog te voldoen. Indien betaling ook dan uitblijft, wordt de overeenkomst geacht te zijn geannuleerd op de dag van verzuim. De reisorganisator heeft het recht om de daarvoor verschuldigde annuleringskosten in rekening te brengen. In dat geval zijn de bepalingen van artikel 12 van toepassing en worden de reeds betaalde gelden met de annuleringsgelden verrekend. 
3. Indien de overeenkomst binnen 6 weken voor de dag van vertrek tot stand komt, moet terstond de gehele reissom worden voldaan. 
4. De reiziger die niet tijdig aan een geldelijke verplichting jegens de reisorganisator heeft voldaan, is over het nog verschuldigde bedrag de wettelijke rente verschuldigd. Voorts is hij gehouden tot vergoeding van door de reisorganisator gemaakte incassokosten. Deze bedragen maximaal: 30% over reissommen tot € 2.500,00; 10% over de daaropvolgende € 2.500,00 en 5% over de volgende € 5.000,00 met een minimum van € 40,00. De reisorganisator kan ten voordele van de reiziger afwijken van genoemde bedragen en percentages.
5. Hoe kan ik mijn reis betalen?
a. U kunt uw reis direct veilig online betalen via mollie payment (iDEAL). U betaalt in uw eigen vertrouwde internetbankomgeving. Nadat u heeft ingelogd via ‘Mijn boeking’ rechts boven op de website heeft u de mogelijkheid om middels mollie (iDEAL) te betalen. 
b. Indien u woonachtig bent in België, kunt u betalen met Bancontact.
c. Betaling per creditcard is helaas niet mogelijk.

Artikel 7. Reissom
1. De gepubliceerde reissom geldt per persoon, tenzij anders aangegeven. Hierin zijn begrepen de diensten en voorzieningen in de publicatie vermeld, al of niet in verschillende kostenelementen gespecificeerd, inclusief de op het moment van publicatie bekende onvermijdbare bijkomende kosten die de reiziger voor de aangeboden diensten moet betalen. Onder onvermijdbare bijkomende kosten worden verstaan kosten die onlosmakelijk verbonden zijn met de aangeboden dienst. Daaronder vallen niet de kosten van aanvullende diensten die op verzoek van de reiziger door de reisorganisator of door derden worden verleend, zoals ruimbagage (Corendon Airlines, Transavia en TUI fly), visa, verzekeringspremies, alsmede kosten welke bij boeking per reisgezelschap worden geheven en variëren naar gelang de grootte van het reisgezelschap, en reserveringskosten die per verkoopkanaal kunnen variëren.
2. De gepubliceerde reissom is gebaseerd op de prijzen, heffingen en belastingen, zoals deze de reisorganisator bekend waren ten tijde van publicatie ervan.

Artikel 8. Wijzigingen reissom
1. De reisorganisator heeft het recht om tot 20 kalenderdagen voor de dag van vertrek (bij eigenvervoer reizen voor de aankomstdatum van het eerst geboekte verblijf) de reissom te verhogen in verband met wijzigingen in de vervoerskosten (met inbegrip van brandstofkosten), de verschuldigde belastingen en heffingen. De reisorganisator zal daarbij aangeven op welke wijze de verhoging is berekend. Bedoelde wijzigingen zullen ook aanleiding geven tot verlaging van de reissom, tenzij dit, gelet op de daaraan verbonden kosten, in redelijkheid niet van de reisorganisator kan worden gevergd. De reisorganisator zal de reiziger aangeven op welke wijze de verlaging is berekend. Als de reissom tijdig door de reiziger is betaald, is de termijn waarbinnen de reissom niet meer verhoogd mag worden, zes weken in plaats van 20 kalenderdagen voor vertrek. 
2.a. In afwijking van het bepaalde in lid 1 zal de reisorganisator na de totstandkoming van de reisovereenkomst de reissom van chartervliegreizen binnen Europa en naar de Middellandse Zeelanden niet wijzigen. 
b. In afwijking van het in sub a. bepaalde en uitsluitend in geval van onvoorzienbare 
- verhogingen van verschuldigde belastingen of heffingen, of 
- extreme verhoging van de vervoerskosten  
3. De reiziger kan, in geval van een aangekondigde prijsverhoging van de luchtvervoerskosten, aan de reisorganisator vragen of hij deze kosten alvast aan de reisorganisator mag betalen ter voorkoming van de prijsverhoging. Als dit verzoek kan worden ingewilligd, deze kosten volledig zijn betaald en het ticket is uitgegeven, geldt dat de reisorganisator het deel luchtvervoerskosten in de reissom niet meer zal wijzigen. In die gevallen worden de annuleringskosten van artikel 12 minimaal verhoogd met de betaalde luchtvervoerskosten.
4.a. De reiziger heeft het recht een verhoging van de reissom als bedoeld in lid 1 en 2 af te wijzen. Hij moet - op straffe van verval - van dit recht gebruik maken binnen 3 werkdagen na ontvangst van de mededeling van de verhoging.
b. Indien de reiziger de verhoging afwijst, heeft de reisorganisator het recht de overeenkomst op te zeggen. Hij moet - op straffe van verval - binnen 7 werkdagen na ontvangst door de reiziger van de mededeling over de verhoging van dit recht gebruik maken. Alsdan heeft de reiziger recht op kwijtschelding of onmiddellijke restitutie van reeds betaalde gelden. De artikelen 13, 14 en 15 zijn niet van toepassing.

Artikel 9. Reisbescheiden en benodigde reisdocumenten reiziger
1. De reisorganisator stelt de benodigde reisbescheiden uiterlijk 10 kalenderdagen voor de dag van vertrek (bij eigen-vervoerreizen: voor de aankomstdatum van het eerst geboekte verblijf) in het bezit van de reiziger, tenzij dit redelijkerwijs niet van de reisorganisator kan worden gevergd.
2. Indien de reiziger uiterlijk 5 werkdagen voor vertrek nog geen reisbescheiden ontvangen heeft, meldt hij dit onverwijld bij de reisorganisator of het boekingskantoor. 
3. Ingeval een reis wordt geboekt binnen 10 kalenderdagen voor de dag van vertrek (bij eigenvervoer reizen: voor de aankomstdatum van het eerst geboekte verblijf) geeft de reisorganisator of het boekingskantoor aan wanneer en op welke wijze de benodigde reisbescheiden in het bezit van de reiziger worden gesteld. Als de reiziger deze niet dienovereenkomstig ontvangen heeft, meldt hij dit onverwijld bij de reisorganisator of het boekingskantoor.
4. De reiziger is zelf verantwoordelijk voor het bij zich hebben van de benodigde documenten, zoals een geldig paspoort, of, waar toegestaan, een identiteitskaart en de eventueel vereiste visa, bewijzen van inentingen en vaccinaties, rijbewijs en groene kaart. Indien de reiziger de reis niet (geheel) kan maken wegens het ontbreken van enig (geldig) document, komt zulks met alle daaraan verbonden gevolgen voor zijn rekening, tenzij de reisorganisator heeft toegezegd voor dat document te zullen zorgen en het ontbreken daarvan hem kan worden toegerekend, of als de reisorganisator tekort is geschoten in zijn informatieplicht van artikel 2 lid 1.

Artikel 10. Wijzigingen door de reiziger
1. Na totstandkoming van de overeenkomst kan de reiziger wijziging daarvan verzoeken. Hiervoor geldt de voorwaarde, dat de reiziger de gewijzigde reissom onder aftrek van de reeds betaalde gelden voldoet. Bovendien is hij gehouden hiervoor een in de aanbieding vermeld bedrag aan wijzigingskosten per boeking en eventuele communicatiekosten te voldoen. Over het verzoek zal zo spoedig mogelijk worden beslist. Tot 28 kalenderdagen voor vertrek zullen deze wijzigingen voor zover mogelijk worden aangebracht en in dat geval schriftelijk door de reisorganisator worden bevestigd. 
2. Afwijzing van de door de reiziger gewenste wijzigingen zal door de reisorganisator met redenen worden omkleed en de reiziger onverwijld worden meegedeeld. De reiziger kan de oorspronkelijke overeenkomst handhaven dan wel annuleren. In dat laatste geval is artikel 12 van toepassing. Bij uitblijven van een reactie van de reiziger op de afwijzing van zijn verzoek wordt de oorspronkelijke overeenkomst uitgevoerd. 
3. Wijziging van de vertrekdatum of vermindering van het aantal betalende passagiers wordt beschouwd als een (deel-)annulering waarop artikel 12 van toepassing is. In dat geval zijn geen wijzigings- of communicatiekosten verschuldigd.

Artikel 11. In-de-plaatsstelling
1. Tijdig voor de aanvang van de reis kan de reiziger zich laten vervangen door een ander. Daarvoor gelden de volgende voorwaarden:
- de ander voldoet aan alle aan de overeenkomst verbonden voorwaarden; en 
- het verzoek wordt uiterlijk 7 kalenderdagen vóór vertrek ingediend, dan wel zo tijdig dat de benodigde handelingen en formaliteiten nog kunnen worden verricht; en 
- de voorwaarden van de bij de uitvoering betrokken dienstverleners verzetten zich niet tegen deze in-de-plaatsstelling. 
2. De aanmelder, de reiziger en degene die hem vervangt zijn hoofdelijk aansprakelijk tegenover de reisorganisator voor de betaling van het nog verschuldigde gedeelte van de reissom, de in artikel 10 lid 1 bedoelde wijzigings- en communicatiekosten en de eventuele extra kosten als gevolg van de vervanging.

Artikel 12. Annulering door de reiziger
1.1 Annulering pakketreizen
TURKIJE.nl hanteert een vaste staffel aan standaard annuleringskosten voor pakketreizen (vlucht+hotel) als gevolg van opzegging van de reiziger. Indien een overeenkomst wordt geannuleerd, brengt TURKIJE.nl de reiziger naast eventueel verschuldigde reserveringskosten de volgende annuleringskosten in rekening:
- bij annulering tot de 42ste kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: 35%
- bij annulering vanaf de 42ste kalenderdag (inclusief) tot de 29ste kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: 40% van de reissom;
- bij annulering vanaf de 28ste kalenderdag (inclusief) tot de 22ste dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 50% van de reissom;
- bij annulering vanaf de 21ste kalenderdag (inclusief) tot de 15de dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 60% van de reissom;
- bij annulering vanaf de 14de kalenderdag (inclusief) tot de 6de dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 85% van de reissom;
- bij annulering vanaf de 5de kalenderdag (inclusief) tot en met de vertrekdag: 100% van de reissom;

1.2 *Annulering pakketreizen bestaande uit vluchten met afwijkende voorwaarden
Bij annulering van een pakketreis bestaande uit een vlucht met afwijkende voorwaarden (non-refundable) moet het bedrag voor de vlucht altijd volledig worden betaald. 

1.3 Annulering vliegtickets
-Indien u alleen vliegtickets boekt gelden er afwijkende (non-refundable) annuleringskosten. Veelal zijn de voorwaarden van de desbetreffende airline van toepassing. Bij een eventuele annulering moet het bedrag voor de vlucht altijd volledig worden betaald. Gelieve hiermee rekeking houden. 

2 Deelannulering
2.1.Indien een reiziger uit een reisgezelschap zijn aandeel in een overeenkomst voor een gezamenlijk verblijf in een hotel, appartement, vakantiewoning of andere accommodatie annuleert, is hij de annuleringskosten zoals vermeld in deze voorwaarden verschuldigd.
2.2 Als de grootte van het resterende gezelschap in de prijstabel voor deze accommodatie voorkomt, doet de reisorganisator aan de overblijvende reiziger(s) een bij de nieuwe groepsgrootte passend wijzigingsvoorstel voor dezelfde periode en in dezelfde accommodatie.
2.3 Voor de sub 2.2 bedoelde reiziger(s) wordt de reissom gewijzigd conform de prijstabel. Voor de betaling van de gewijzigde reissom zullen de normale betalingsregels gelden, zoals hieronder beschreven.
2.4 Indien het wijzigingsaanbod niet mogelijk is of niet wordt geaccepteerd, wordt de overeenkomst voor alle reizigers geannuleerd en zijn alle reizigers annuleringsgeld verschuldigd conform deze voorwaarden.
2.5 Het totaalbedrag van annuleringsgeld en gewijzigde reissom zal de totale reissom van de oorspronkelijke reizigers nooit te boven gaan. Een eventueel overschot wordt op de nieuwe reissom in mindering gebracht. 
3. Minder schade
De reiziger die de reis annuleert, is gehouden de annuleringskosten conform het bepaalde in de vorige leden te voldoen, tenzij hij aannemelijk maakt dat de schade van de reisorganisator lager is uitgevallen. In dat geval zal de reisorganisator deze lagere schade in rekening brengen. Onder schade wordt verstaan geleden verlies en gederfde winst. 
4. Buiten kantooruren
Annuleringen buiten kantooruren worden geacht te zijn verricht op de eerstvolgende werkdag.
5.In-de-plaatsstelling
In geval geen annulering plaatsvindt, maar de reiziger voor in-de-plaatsstelling kiest, is artikel 11 van toepassing. 

Artikel 13. Opzegging door de reisorganisator
1. De reisorganisator heeft het recht de overeenkomst op te zeggen wegens gewichtige omstandigheden. 
2. Onder gewichtige omstandigheden worden verstaan omstandigheden die van zodanige aard zijn dat verdere gebondenheid van de reisorganisator aan de overeenkomst in redelijkheid niet kan worden gevergd. 
3. Een gewichtige omstandigheid voor de reisorganisator is in ieder geval aanwezig als vóór datum vertrek een voor dat gebied door de Calamiteitencommissie van het Calamiteitenfonds vastgestelde dekkingsbeperking, dan wel uitkeringsvatbare situatie geldt. 
4.a. Indien de oorzaak van de opzegging aan de reiziger kan worden toegerekend, komt de hieruit voortvloeiende schade voor rekening van de reiziger.
b. Indien de oorzaak van de opzegging aan de reisorganisator kan worden toegerekend, komt de hieruit voortvloeiende schade voor rekening van de reisorganisator. Of zulks het geval is, wordt bepaald aan de hand van artikel 15. 
c. Indien de oorzaak van de opzegging noch aan de reiziger noch aan de reisorganisator kan worden toegerekend, dragen partijen ieder hun eigen schade zoals nader uitgewerkt in artikel 16. 
5. Indien de reisorganisator door de opzegging geld bespaart, heeft de reiziger voor zijn deel recht op het bedrag van die besparing.

Artikel 14. Wijzigingen door de reisorganisator
1.a. De reisorganisator heeft het recht de overeengekomen dienstverlening te wijzigen wegens gewichtige omstandigheden als nader omschreven in artikel 13 lid 2. Wijzigingen deelt de reisorganisator binnen 3 kalenderdagen aan de reiziger mee, nadat hij van de wijziging op de hoogte is gesteld. Vanaf 10 kalenderdagen voor vertrek (bij eigen-vervoerreizen: voor de aankomstdatum van het eerst geboekte verblijf) deelt hij deze binnen 1 kalenderdag mee. 
b. Als de wijziging één of meer wezenlijke punten betreft kan de reiziger de wijziging(en) afwijzen. 
c. Als de wijziging één of meer niet-wezenlijke punten betreft kan de reiziger de wijziging slechts afwijzen indien de wijziging hem tot nadeel van meer dan geringe betekenis strekt. 
d. Indien de reisorganisator door de wijziging geld bespaart, heeft de reiziger voor zijn deel recht op het bedrag van die besparing. 
2. a. In geval van wijziging doet de reisorganisator de reiziger indien mogelijk een alternatief aanbod. Dit doet hij binnen 3 kalenderdagen nadat de reisorganisator van de wijziging op de hoogte is gesteld. Vanaf 10 kalenderdagen voor vertrek (bij eigenvervoer reizen: voor de aankomstdatum van het eerst geboekte verblijf) geldt hiervoor een termijn van 1 kalenderdag. 
b. Het alternatieve aanbod dient minstens gelijkwaardig te zijn. De gelijkwaardigheid van alternatieve accommodatie moet worden beoordeeld naar objectieve maatstaven en dient te worden bepaald naar de volgende omstandigheden die uit het vervangende aanbod moeten blijken: 
- de situering van de accommodatie in de plaats van bestemming; 
- de aard en klasse van de accommodatie; 
- de faciliteiten die de accommodatie verder biedt. 
Bij de hier bedoelde beoordeling moet rekening worden gehouden met: 
- de samenstelling van het reisgezelschap; 
- de aan de reisorganisator bekendgemaakte en door hem schriftelijk bevestigde bijzondere eigenschappen of omstandigheden van de betrokken reiziger(s) die door de reiziger(s) als van wezenlijk belang zijn opgegeven; 
- de door de reiziger verlangde afwijkingen van het programma of toevoegingen daaraan, die door de reisorganisator schriftelijk voor akkoord zijn bevestigd. 
3. a. De reiziger die gebruik maakt van zijn recht om de wijziging of alternatief aanbod ingevolge de vorige leden af te wijzen, moet dit binnen 3 kalenderdagen na ontvangst van het bericht over de wijziging of van het alternatieve aanbod kenbaar maken. Vanaf 10 kalenderdagen voor vertrek geldt hiervoor een termijn van 1 kalenderdag. 
b. Als de reiziger de wijziging of het alternatieve aanbod afwijst, heeft de reisorganisator het recht de overeenkomst met onmiddellijke ingang op te zeggen. Hij moet - op straffe van verval - van dit recht gebruik maken binnen 3 kalenderdagen na ontvangst van de afwijzing door de reiziger. Vanaf 10 kalenderdagen voor vertrek (bij eigenvervoerreizen: voor de aankomstdatum van het eerst geboekte verblijf) geldt hiervoor een termijn van 1 kalenderdag. De reiziger heeft in dat geval recht op kwijtschelding of teruggave van de reissom (of, indien de reis reeds ten dele is genoten, op teruggave van een evenredig deel daarvan) binnen 2 weken, onverminderd zijn eventuele recht op schadevergoeding als bedoeld in lid 5. 
4. Wanneer een termijn uit de leden 1, 2 en 3 van dit artikel eindigt op een zon- of in Nederland erkende feestdag, wordt die termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag 12.00 uur. 
5. a. Indien de oorzaak van de wijziging aan de reisorganisator kan worden toegerekend, komt de hieruit voortvloeiende schade van de reiziger voor rekening van de reisorganisator. Of zulks het geval is, wordt bepaald aan de hand van artikel 15. 
b. Indien de oorzaak van de wijziging aan de reiziger kan worden toegerekend, komt de hieruit voortvloeiende schade voor rekening van de reiziger. 
c. Indien de oorzaak van de wijziging noch aan de reiziger noch aan de reisorganisator kan worden toegerekend, dragen partijen ieder hun eigen schade zoals nader uitgewerkt in artikel 16. 
6. Indien na aanvang van de overeengekomen reis een belangrijk gedeelte van de diensten, waarop de overeenkomst betrekking heeft, niet kan worden verleend, zorgt de reisorganisator ervoor dat passende, alternatieve regelingen worden getroffen met het oog op continuering van de reis. (Zie voor de kosten daarvan artikel 16.) Indien dergelijke regelingen niet mogelijk zijn, verstrekt de reisorganisator de reiziger(s) indien nodig een gelijkwaardig vervoermiddel dat hem/hen terug brengt naar de plaats van vertrek dan wel een andere met de reiziger(s) overeengekomen plaats van terugkeer. (Zie voor de kosten daarvan artikel 16.)
7. De reisorganisator is, onverminderd het bepaalde in artikel 18 lid 4, verplicht de reiziger(s) te informeren over een door hem doorgevoerde wijziging in de vertrektijd. Deze verplichting geldt ten aanzien van de terugreis niet jegens reizigers die hebben geboekt voor uitsluitend vervoer en/of van wie het verblijfsadres niet bekend is.

Artikel 15. Aansprakelijkheid en overmacht
1. Onverminderd het bepaalde in de artikelen 13 en 14 is de reisorganisator verplicht tot uitvoering van de overeenkomst overeenkomstig de verwachtingen die de reiziger op grond van de overeenkomst redelijkerwijs mocht hebben. 
2. Indien de reis niet verloopt overeenkomstig de in lid 1 bedoelde verwachtingen, is de reiziger verplicht daarvan zo spoedig mogelijk mededeling te doen aan de betrokkenen als bedoeld in artikel 19 lid 1. 
3. Indien de reis niet verloopt overeenkomstig de in lid 1 bedoelde verwachtingen, is de reisorganisator onverminderd het bepaalde in de artikelen 16, 17 en 18 verplicht de eventuele schade van de reiziger te vergoeden, tenzij de tekortkoming in de nakoming niet aan de reisorganisator is toe te rekenen noch aan de persoon van wiens hulp hij bij de uitvoering van de overeenkomst gebruik maakt, omdat: 
a. de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst is toe te rekenen aan de reiziger; of
b. de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst niet kon worden voorzien of niet kon worden opgeheven en toe te rekenen is aan een derde die niet bij de levering van de in de reis begrepen diensten is betrokken; of 
c. de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst te wijten is aan een gebeurtenis die de reisorganisator of degene van wiens hulp hij bij de uitvoering van de overeenkomst gebruik maakt, met in achtneming van alle mogelijke zorgvuldigheid niet kon voorzien of verhelpen; of 
d. de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst te wijten is aan overmacht als bedoeld in lid 5 van dit artikel. 
4. Indien een cruise onderdeel is van de overeenkomst en de reiziger niet of niet tijdig de vertrekhaven kan bereiken doordat de vliegreis naar de vertrekhaven geen doorgang kan vinden ten gevolge van extreme weersomstandigheden en/of overheidsmaatregelen die de vlucht onmogelijk maken, komt dit in afwijking van lid 3 voor risico van de reiziger. Voorwaarde is dat de reiziger door of namens de reisorganisator voorafgaand aan de boeking op dit risico en de verzekerbaarheid daarvan is gewezen. De reiziger blijft in dat geval de volledige reissom verschuldigd, onder aftrek van de kosten van het luchtvervoer. 
5. Onder overmacht wordt verstaan abnormale en onvoorzienbare omstandigheden die onafhankelijk zijn van de wil van degene die zich er op beroept en waarvan de gevolgen ondanks alle voorzorgsmaatregelen niet konden worden vermeden.

Artikel 16. Hulp en bijstand
1.a. De reisorganisator is naar gelang de omstandigheden verplicht de reiziger hulp en bijstand te verlenen, indien de reis niet verloopt overeenkomstig de verwachtingen die de reiziger op grond van de overeenkomst redelijkerwijs mocht hebben. De daaruit voortvloeiende kosten zijn voor rekening van de reisorganisator, indien de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst hem overeenkomstig artikel 15 lid 3 is toe te rekenen. 
b. Indien de oorzaak aan de reiziger is toe te rekenen, is de reisorganisator tot verlening van hulp en bijstand slechts verplicht voor zover dat redelijkerwijs van hem kan worden gevergd. De kosten zijn in dat geval voor rekening van de reiziger. 
2. Indien de reis niet verloopt overeenkomstig de verwachtingen die de reiziger op grond van de overeenkomst redelijkerwijs mocht hebben wegens omstandigheden die noch aan de reiziger noch aan de reisorganisator zijn toe te rekenen, draagt ieder zijn eigen schade. Voor de reisorganisator bestaat deze o.a. uit de extra inzet van menskracht; voor de reiziger bestaat deze o.a. uit extra verblijf- en repatriëringkosten.

Artikel 17. Uitsluiting en beperkingen aansprakelijkheid reisorganisator
1.a. Ingeval op een in de reis begrepen dienst een Verdrag, Verordening of wet van toepassing is dat een uitsluiting of beperking van aansprakelijkheid aan de dienstverlener toekent of toestaat, is de aansprakelijkheid van de reisorganisator dienovereenkomstig uitgesloten of beperkt. 
b. De reisorganisator is evenmin aansprakelijk indien en voorzover de reiziger zijn schade heeft kunnen verhalen uit hoofde van een verzekering, zoals bijvoorbeeld een reis- en/of annuleringsverzekering. 
2. Indien de reisorganisator jegens de reiziger aansprakelijk is voor derving van reisgenot, bedraagt de vergoeding ten hoogste eenmaal de reissom. 
3. Onverminderd het bepaalde in de voorgaande leden van dit artikel is de aansprakelijkheid van de reisorganisator voor andere schade dan veroorzaakt door dood of letsel van de reiziger beperkt tot ten hoogste driemaal de reissom, tenzij sprake is van opzet of grove schuld van de reisorganisator. In dat geval is zijn aansprakelijkheid onbeperkt. 
4. De in dit artikel opgenomen uitsluitingen en/of beperkingen van de aansprakelijkheid van de reisorganisator gelden ook ten behoeve van werknemers van de reisorganisator, het boekingskantoor en betrokken dienstverleners, alsmede hun personeel, tenzij een Verdrag, Verordening of wet dit uitsluit.

Artikel 18. Verplichtingen van de reiziger
1. De reiziger(s) is/zijn verplicht tot naleving van alle aanwijzingen van de reisorganisator ter bevordering van een goede uitvoering van de reis en is/zijn aansprakelijk voor schade veroorzaakt door zijn/hun ongeoorloofde gedragingen, te beoordelen naar de maatstaf van het gedrag van een correcte reiziger. 
2.a. De reiziger die zodanig hinder of last oplevert of kan opleveren, dat een goede uitvoering van een reis daardoor in sterke mate wordt bemoeilijkt of kan worden bemoeilijkt, kan door de reisorganisator van (voortzetting van) de reis worden uitgesloten, indien van de reisorganisator in redelijkheid niet kan worden gevergd dat de overeenkomst wordt nagekomen. 
b. Alle uit een situatie als bedoeld in lid 2 sub a voortvloeiende kosten komen voor rekening van de reiziger, indien en voor zover de gevolgen van hinder of last hem kunnen worden toegerekend. Indien en voor zover de oorzaak van de uitsluiting de reiziger niet kan worden toegerekend, wordt hem restitutie van de reissom of een gedeelte daarvan verleend. 
3. De reiziger is verplicht eventuele schade te vermijden of zo veel mogelijk te beperken, in het bijzonder door aan zijn meldingsplicht als nader omschreven in artikel 19 lid 1 te voldoen. 
4. Iedere reiziger dient zich uiterlijk 24 uur vóór het aangegeven tijdstip van vertrek van de terugreis bij de reisleiding of de plaatselijke agent van de reisorganisator te vergewissen van het exacte tijdstip van vertrek.

Artikel 19. Klachten tijdens de reis
1. Een tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst als bedoeld in artikel 15 lid 2 dient ter plaatse zo spoedig mogelijk gemeld te worden zodat naar een oplossing kan worden gezocht. Daarvoor moet de reiziger zich – in deze volgorde – melden bij: de betrokken dienstverlener, de reisleiding of, als deze niet aanwezig of bereikbaar is, de reisorganisator. Indien de tekortkoming niet wordt opgeheven en afbreuk doet aan de kwaliteit van de reis moet deze in ieder geval onverwijld worden gemeld bij de reisorganisator in Nederland. 
2. Als een tekortkoming ter plaatse niet bevredigend wordt opgelost, zorgt de reisorganisator voor een adequate mogelijkheid om deze in de vorm van een klacht schriftelijk op de voorgeschreven wijze vast te leggen (klachtrapport). 
3. De reisorganisator zorgt voor informatie in de reisbescheiden inzake de ter plaatse te volgen procedure, de contactgegevens en bereikbaarheid van betrokkenen. 
4. De communicatiekosten worden door de reisorganisator vergoed, tenzij blijkt dat deze redelijkerwijs niet hadden behoeven te worden gemaakt.
5. Indien de reiziger niet aan de meldingsplicht en klachtrapportage heeft voldaan en de dienstverlener of de reisorganisator daardoor niet in de gelegenheid is gesteld de tekortkoming te verhelpen, kan zijn eventuele recht op schadevergoeding worden beperkt of uitgesloten.

Artikel 20. Klachten na de reis
1. Als een klacht niet bevredigend is opgelost, moet deze uiterlijk binnen één maand na afloop van de reis (c.q. de genoten dienst) of na de oorspronkelijke vertrekdatum als de reis geen doorgang heeft gevonden, schriftelijk en gemotiveerd worden ingediend bij de reisorganisator of het boekingskantoor. De reiziger voegt daar een kopie van het klachtrapport bij. 
2. Als de klacht de totstandkoming van een overeenkomst betreft, dient deze binnen één maand na kennisname door de reiziger van de feiten waarop de klacht betrekking heeft, bij het boekingskantoor te worden ingediend. 
3. Indien de reiziger de klacht niet tijdig indient, wordt deze door de reisorganisator niet in behandeling genomen, tenzij de reiziger hiervoor redelijkerwijs geen verwijt treft. De reisorganisator geeft de reiziger hierover schriftelijk of langs elektronische weg bericht. 
4. De reisorganisator zal uiterlijk één maand na ontvangst van de klacht schriftelijk een inhoudelijke reactie geven.

Artikel 21. Toepasselijk recht en bevoegde rechter
1. De rechtsverhouding waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn, wordt beheerst door en is onderworpen aan Nederlands recht.
2. Over geschillen zal geen mededeling aan derden worden gedaan en zullen worden beslecht door de exclusieve rechtsmacht van en worden uitsluitend beslist door de bevoegde rechter te Den Haag, onverminderd het recht van hoger beroep en beroep in cassatie. Indien de reisorganisator als eisende partij optreedt, is zij in afwijking hiervan bevoegd het geschil aanhangig te maken bij een zonder dit beding bevoegde rechter.
4. Indien de reiziger in het ongelijk wordt gesteld, dient hij de reisorganisator alle kosten te vergoeden die de reisorganisator in verband met het geschil daadwerkelijk heeft gemaakt.